Stress

Føler du deg konstant stresset og urolig? Har du vansker med å koble av? Føler du deg utslitt, ukonsentrert eller sover dårlig?

Stress

Hva er stress?

Stress er kroppens måte å mobilisere på når vi står overfor en fare eller utfordring. Stress er nødvendig for at vi skal prestere, fokusere og løse utfordringer.

Som du ser av figuren under er det en sammenheng mellom stress og prestasjoner. Et optimalt stressnivå som samsvarer med oppgavene eller utfordringene vi står overfor er derfor ønskelig og helt normalt.

Sunt og usunt stress

Forholdet mellom stress og prestasjon

Dersom stressreaksjonen varer over lengre tid kan det føre til negative konsekvenser, både for evnen vår til å prestere, men også den psykiske og fysiske helsen vår.

Hvor mye stress vi opplever kommer an på det som stresser oss (stressoren), hvordan vi vurderer evnen vår til å mestre situasjonen, og hvordan vi vurderer konsekvensene om vi ikke gjør det. To personer kan dermed reagere forskjellig på den samme stressoren.

Kortvarig og langvarig stress

Stress kommer og går ettersom situasjonen krever at vi mobiliserer. Når utfordringer er over kan stressreaksjonen avta. Dette er sunt og ønskelig stress som hjelper oss til å fungere. Det viktige her er at vi klarer å hente oss inn.

Dersom belastningen eller utfordringen vi står overfor er langvarig kan dette føre til en forlenget stressreaksjon. Det kan være at du opplever en eller noen få store belastende hendelser eller situasjoner som du ikke kommer deg ut av, eller det kan være flere mindre belastninger som kommer oppå hverandre. Dersom du ikke klarer å innhente deg kan stresset øke over tid og du merker at du får symptomer på langvarig eller kronisk stress.

Langvarig stress øker blant annet risikoen for depressive episoder, angst, utmattelse eller andre psykiske helseplager.

Forskjellen mellom kortvarig og langvarig stress kan illustreres slik:

Kronisk langvarig stress

Forholdet mellom kortvarig og langvarig stress

Symptomer på langvarig stress

Her ser du en oversikt over vanlige symptomer på langvarig stress. Oversikten er på langt nær uttømmende.

Fysiske symptomer

• Søvnproblemer.

• Hodeverk.

• Mageproblemer.

• Muskelspenninger

• Smerter

Kognitive symptomer

• Vanskelig å la arbeidet eller utfordringen ligge.

• Vansker med å prioritere.

• Konsentrasjonsvansker.

• Hukommelsesvansker.

Følelsesmessige symptomer

• Engstelse og bekymring

• Skyldfølelse

• Emosjonell utmattelse

• Tristhet

• Irritabilitet

• Følelsesmessig nummenhet

Atferdsmessige symptomer

• Har det alltid travelt og slutter å ta pauser.

• Vandrer målløst rundt.

• Gjør ting dobbelt

• Opptatt av detaljer.

• Slutter å høre på andre.

• Forsøker å mestre ved å bruke alkohol eller andre rusmidler.

• Spiser mer eller mindre enn vanlig.

Behandling ved kronisk stress

Hvordan behandlingen legges opp er delvis avhengig av hvilken type stressor eller stressorer du opplever. For eksempel kan behandlingen være forskjellig om du opplever stort arbeidspress, har problemer med kolleger eller ledelsen, har mistet noen du er glad i, eller om du opplever psykisk eller fysisk vold i nære relasjoner. Første del av behandlingen innebærer en kartlegging av hva som bidrar til stress i livet ditt.

Noen ganger handler det om å oppnå bedre balanse mellom ulike livsområder, klare å sette grenser, eller være mer til stede i det du holder på med. Andre ganger kan det for eksempel være snakk om bearbeide et tap eller komme seg ut av et belastende forhold eller livssituasjon.

Dersom du har strevd med stress over lengre tid uten at du har hatt mulighet til å hente deg inn kan det være at du har symptomer på depresjon, angst eller utmattelse. Det kan også være at du bruker strategier for å slappe av som hjelper der og da men som ikke er bra for deg på sikt, for eksempel å drikke mer alkohol enn vanlig. Da vil behandlingen også være rettet inn mot dette.

Forrige

Sosial angst